sobota, 2 lutego 2013

Co paznokcie mówią o Twoim zdrowiu?


Kiedy paznokcie są zdrowe, mają jasnoróżowy kolor, są gładkie, 
lekko połyskujące, nie rozdwajają się i nie pękają-tak jak już pisałam w przednim poście.
 Jednak nie zawsze tak jest. 
Trzeba pamiętać, że wygląd paznokci może wiele powiedzieć o naszym stanie zdrowia, 
dlatego nie wolno lekceważyć długotrwałych problemów z paznokciami
szczególnie jeśli wszystkie inne sposoby pielęgnacji nic nie pomagają.
Oto kilka najczęściej występujących problemów z paznokciami i ich przyczyny.



Paznokcie łamliwe i rozdwajające się.
Najpowszechniejszy problem, który jest skutkiem niewłaściwej diety.  Świadczy o niedoborze wartościowego białka, żelaza, wapnia, cynku i krzemu. W rzadkich przypadkach problem ten może sygnalizować schorzenia tarczycy. 


Białe plamki na powierzchni.
 Powstają zazwyczaj w skutek niegroźnych urazów, mogą jednak świadczyć o niedoborach witaminy H, cynku i wapnia. Występują także w stanach zaburzeń hormonalnych i anemii.
 

Blada płytka.
Może sugerować niedokrwistość (anemię). Jeśli anemia utrzymuje się długo, paznokcie mogą zacząć się łamać, zmieniać kształt, stają się zupełnie płaskie


Podłużne bruzdy i nierówności.
Najczęściej pojawiają się wraz z wiekiem,  jednak głębokie i nieregularne mogą być spowodowane niedoborami żelaza, stanów zapalnych organizmu i niedoboru witamin, szczególnie z grupy B i E lub nawet objawem łuszczycy.


Poprzeczne bruzdy.
Zwykle są efektem urazów paznokcia i znikają samoistnie, w miarę jego wzrostu. Czasami są także następstwem infekcji – od poważnych do przeziębienia, ale także depresji.
Blade lub sine paznokcie- są problemem osób z anemią lub chorobami krążenia.


 Niebieskawa, sina płytka.
 Najczęściej świadczą o niedotlenieniu krwi, którego przyczyną jest niewydolność serca lub przewlekła choroba płuc. Często sina płytka pojawia się w miejscu silnego uderzenia.


Żółte lub zielonkawe.
Zazwyczaj są oznaką grzybicy.  Pożółkłe opuszki palców i paznokcie mają także nałogowi palacze oraz osoby cierpiące na przewlekłe schorzenia płuc i oskrzeli. Zmiana koloru paznokci może być też spowodowana częstym malowaniem ich ciemnymi emaliami bez wcześniejszego nałożenia bazy. 
 

Brązowe przebarwienia.
Mogą świadczyć o chorobach wątroby, są „wizytówką”palaczy lub powstają w skutek częstego malowania paznokci ciemnymi emaliami bez bazy.


Małe, okrągłe „dziurki”.
Pojedyncze-mogą sygnalizować brak niektórych składników mineralnych w organizmie, natomiast gdy są liczne i pojawiają się na wielu paznokciach, mogą być jednym z objawów łuszczycy.


 Wyraźne dołki.
Występują u osób dotkniętych łysieniem plackowatym, łuszczycą, zapaleniami skóry, a także grzybicą.


Ciemnobrązowe lub czarne przebarwienia
Są najczęściej objawem silnego urazu. Po pewnym czasie przebarwienie znika samoistnie,jednak ciemna plama na paznokciu może też być znamieniem barwnikowym i jeśli utrzymuje się przez dłuższy czas, konieczne jest, by zobaczył ją lekarz pod kątem wykluczenia nowotworowego charakteru zmiany.


Wszelkie odchylenia od barwy i struktury płytki paznokciowej powinny skłonić nas do wizyty u lekarza dermatologa lub doświadczonej kosmetyczki. Zwłaszcza, kiedy na paznokciu pojawi się ciemnoniebieskie przebarwienie, które przechodzi z czasem w czarne, bo może to świadczyć o niegroźnym niedożywieniu, niedomaganiu tarczycy, ale też niebezpiecznym czerniaku.



źródła:
kafeteria.pl
kreatorzypiekna.pl
nowiny24.pl

Post został w większości skopiowany 
z mojego poprzedniego bloga!

8 komentarzy:

  1. Fajny pomysł z tym postem. :) ale troche ze strachem czytałam, chyba nic mi nie dolega:P

    OdpowiedzUsuń
  2. No cóż, kiedy schudłam na przełomie kwietnia i maja, strasznie rozdwajały mi się paznokcie. Podejrzewam, że było to spowodowane zbyt dużą ilością mało wartościowych pokarmów w mojej diecie, typu słodycze. Ale kiedy troszkę przybrałam na wadze, stan paznokci się poprawił. Mam też często białe plamki, ale z radością zauważyłam, że pojawiają się coraz rzadziej. Dziękuję bardzo za tego posta :) Jeśli masz ochotę, wpadnij na http://checkouterka.blogspot.com ! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy post, kurcze dzisiaj zauważyłam jedną białą plamkę mam nadzieję że nic mi nie jest :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jedna plamka z pewnoscia nie swiadczy juz o czyms zlym. Moze to po prostu miejscowy uraz,tak jak pisze autorka. nie nalzey popadac w skrajnosci:)

      Usuń
  4. nie wiedziałąm niektórych rzeczy

    OdpowiedzUsuń
  5. Pożyteczny post :) Moje paznokcie kiedyś bardzo się rozdwajały - zmieniłam nieco swoją dietę i już jest o niebo lepiej :)

    OdpowiedzUsuń
  6. moje mają białe plamki ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja z podanych tu problemow mam na szczescie tylko biale plamki!
    Bardzo ciekawy post, mam nadzieje, ze bede o nim pamietala, w razie (Nie daj Boze) jakis problemow z paznokciami.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz!
Każdy z nich jest dla mnie motywacją. Zarówno ten pozytywny jak i z konstruktywną krytyką. :)

Proszę o niepozostawianie linków do blogów, rozdań itd. Trafię do Ciebie sama. :)
Jeśli Twój blog mi się spodoba to z pewność go zaobserwuję, nie proponuj zatem "obserwacji za obserwację".